Bali, Kalimantan, Java

14 februari 2013 - Jogjakarta, Indonesië

Hallo iedereen!

Lange tijd geleden dat we internet tot onze beschikking hebben gehad! Stiekem ook wel lekker, even afzonderen van de wereld ;) Maar we hebben weer hele leuke dingen meegemaakt die we natuurlijk graag met jullie delen!

Twee weken geleden zaten we nog op Bali. In Sanur hebben we een paar dagen gezeten, wachten op een mail van the Dolphin Lodge. Helaas hebben we daar niets van gehoord, dus zijn we toen verder gegaan naar Kuta. Daar heerlijk relaxt boekjes gelezen op het strand, Arjan heeft een dag gesurft :) Vanuit Kuta moesten we wachten totdat we onze reis naar Kalimantan konden beginnen!

Op 7 februari zijn we vanuit Denpasar naar Jakarta gevlogen. We zaten in een arme wijk, maar met erg leuke bevolking! De volgende ochtend naar Kalimantan gevlogen. op het vliegveld stond onze gids Aidi al te wachten. Via zijn woonplaats Kumai kwamen we aan bij de haven waar de klotok (boot) al op ons lag te wachten. Samen met een kokkin, stuurman en assistent zou dit de komende dagen ons 'huis' worden. Het is teveel om alles per dag te vertellen, daarom een kortere samenvatting.  We gingen naar het Tanjung Puting National Park. daar is ook een rehabilitatiecentrum voor de Orang oetans. Mochten ze ziek zijn of al vanaf de geboorte daar zitten worden ze geholpen en uiteindelijk weer in het wild geplaatst. Er worden dagelijks voedingsmomenten aangeboden met fruit. Dit is om de Orang oetans die nog niet genoeg fruit kunnen vinden te ondersteunen. We zagen gelijk de eerste dag onze eerste Orang oetan. Wauw!! Kippenvel moment! Zijn naam was Roger, een mannetje van 23 jaar oud. De rest van de dagen hebben we iedere dag wel een voedingsmoment bezocht en regelmatig wat Orang oetans gezien. Langs de kant van de rivier zagen we veel Long tale monkeys en the Dutch monkey. Die laatste dankt zijn naam aan zijn grote neus (en bedankt ;))

Bij een 3 uur durende trekking door de jungle zagen we 2 wilde Orang oetans. Ze waren alleen niet blij om ons te zien ;) stokken vlogen ons om de oren, maar we hebben ze toch een tijdje kunnen volgen hoog in de bomen.

Aidi vertelde ons ontzettend veel over de natuur en de dieren. Erg leuk om zo'n enthousiaste gids te hebben!

We hebben in die dagen nog 4 bomen geplant, om zo afgebrande delen weer op te bouwen! Over een aantal jaren zullen de apen genieten van het fruit wat er in hangt. Ook hebben we 4 zeeschildpadjes vrijgelaten in de zee. Een speciaal project die de lokale bevolking bewust wil maken dat ze niet de eieren moeten eten. De eieren worden nu uitgegraven en de nesten worden nagemaakt op een veilige plek. Zo kunnen heel wat schildpadden het overleven. Er is zoveel te vertellen, krokodillen die we hebben gezien, een prachtig dorpje aan de rivier waar we ook nog een wilde Orang oetan hadden gespot :), rivier dolfijnen, tarantula's bij een nacht trekking door de jungle, baby krokodil geaaid die daar voor onderzoek bij studenten was.. De tijd vloog echt voorbij en toen we helemaal gewend waren aan het slapen op het dek van de klotok omringd door vuurvliegjes.. Toen was het alweer voorbij :( Een droom die uitkwam :)

We zijn vanuit Jakarta gelijk door gevlogen naar Yogjakarta. Een mooie stad, vandaag naar de tempel Borobudur geweest. Wij waren alleen meer de attractie, veel mensen hier willen met westerse mensen op de foto ;)

Plannen voor de volgende stad hebben we nog niet. Het regent behoorlijk op Java, dus ik denk dat we doorgaan naar Lombok! Hoop dat we weer wat foto's kunnen plaatsen voor jullie. Internet werkt hier niet altijd mee helaas ;).

Tot de volgende keer! :)

Liefs!

1. Rianne:
    Heee Tamara en Arjan!

Still alive dus! ;) Wacht de foto's af van de jungle! Ben benieuwd naar hoe jullie het vinden op Lombok, wij hebben namelijk ook plannen om binnenkort die kant op te gaan..

Tot horens, Xx Rianne
  2. Marjan:
    14 februari 2013
    Wat weer een prachtig reisverhaal! Mooi om te lezen en benieuwd naar de foto's! Heel veel plezier met het vervolgen van de reis naar Lombok! Geniet ervan hoor! Time flies!
  3. Janny:
    heey lieverds,

wat weer een super verslag en wat genieten jullie daar met volle teugen.Verder wens ik jullie veel plezier toe met de reis naar lombok.Dikke kus mam
  4. Geasluiman:
    14 februari 2013
    Hey meid wat een mooi verslag.......en wat een ervaring om zo iets mee te mogen maken.......Met Marieke gaat het heel goed ze is Donderdag 24 Jan uit het ziekenhuis gekomen en de Dinsdag erop ging ze al weer naar school.......Nu bezig Met de IVF .........en daarna gaan ze beginnen met de na behandeling.....als dat afgerond is zijn we z'on beetje anderhalf jaar verder......jullie Daar nog even lekker genieten en wachten het volgende verslag van Jou met Spanning af Liefs uit Harkstede
  5. Gerben:
    15 februari 2013
    Wat een verhaal.. wat een ervaring... geniet ervan tam
  6. Marjan:
    15 februari 2013
    Gewéldige foto's!!!
  7. R.E Klok-Kremer:
    16 februari 2013
    Weer een top verslag we zijn weer helemaal bij. Ben echt jaloers op jullie wat maken jullie een boel mee. En de foto's zijn prachtig.
    Nog een hele fijne tijd en tot de volgende Blog. Groetjes van hier.
  8. Arjan en janneke bloemendal:
    23 februari 2013
    Welk een andere cultuur dan bij ons. Geweldig om te lezen en de mooie foto's te bekijken. We kunnen het niet ruiken, dat zal ook al een bijzondere ervaring zijn.
    Geniet van elk moment, we blijven jullie volgen,
    liefs,
    arjan en janneke bloemendal
  9. Opa en oma Westra:
    24 februari 2013
    wat een enorme ervaring daar in Indonesië. dit kunnen ze jullie nooit meer afnemen. wij kunnen ons voorstellen dat jullie enorm genieten van alles wat leeft en bloeit {en altijd weer boeit}
    opa en oma westra